Az Archetípus fogalmát C.G. Jung vezette be, hosszú
évek álomlélektani tapasztalatai és mitológiatanulmányozása
után. Páciensei sokféle rendû és rangú
álomképeiben - motívumaiban alapmintákat és
-struktúrákat ismert fel, amelyeket Archetípusoknak
nevezett el.
Meg kell különböztetnünk a nem szemléletes
archetípust és az archetipikus képet. Elõbbi
az emberi lélekben lakozó struktúra, utóbbi
különbözõ archetipikus képekben fejezõdik
ki (mint pl. atya-, anya-, gyermekarchetípus, animus és
anima, stb.)
Az archetípusok láthatatlan és nem szemléletes
hatótényezõk az ember tudattalanjában: a psziché
felépítési dominánsait képezik, amennyiben
a lelki élményt rendezik s bizonyos alapminták szerint
igazítják el a tudattalanban a képeket és
motívumokat. Az Archetípusok nem öröklött
képzetek, örökletes képek és szimbólumok,
hanem ezek megjelenési és alakot öltési lehetõségei:
készenléti rendszerek, melyek elrendezik a lelki átélés
mikéntjét, azt véghez is viszik, s megadják
a megjelenõ képek felépítési vázát.
Az Archetípusok nagyon közel állnak az ösztönökhöz
mint a cselekvés tipikus formáihoz és a reagálás
ismétlõdõ módjaihoz. Míg az ösztönök
a magatartás alapformáit képezik, az Arcetípusok
a nézet alapformáinak nevezhetõk. Az archaikus õsképeket
"mint az ösztön saját magáról alkotott
látását avagy önleképzését"
könyvelhetjük el. (Az önleképzést azért
emeltem ki, mert ez a modern káoszelméletben és a
Mandelbrot-halmaznál kulcsfontosságú alapfogalom!
A Kvadromatikában mint Önegymástükrözés
jelenik meg.) Az Archetípus további megértéséhez
alapvetõ jelentõségû képi s egyben dinamikus
aspektusa. Utóbbi fõleg pszichodinamikus hatásokban,
valamint archetipikus képek lenyûgözõ erejében
mutatkozik meg. A személyes élmények körében
az elmondottak példának okáért úgy
aktualizálódhatnak, hogy embereket archetipikus képek
mintegy hatalmukba ejtenek, vagy mitológiai képzetek (mint,
mondjuk az ördög) "megszállotjai" lesznek.
Minthogy az ilyen archetipikus képzetek egyrészt neurotikus
kórképeket vagy akár pszichotikus zavarokat is kiválthatnak,
másrészt pedig gyógyhatásúak lehetnek
(pl. Jézus jön és meggyógyít) lelki élethatalmakként
ajánlatos õket tisztelnünk és komolyan vennünk.
Ám nem csupán lélekgyógyászatilag nagy
jelentõségûek az archetipikus képek, hanem
az "egész"-ség, individuáció és
önmegvalósítás tekintetében is, hiszen
azok a lelki élmény rendezõi s a pszichikus folyamatoknak
központosodásra és célra irányulást
kölcsönöznek. Maga az Archetípus pszichoid tényezõ,
mely úgyszólván a pszichikai spektrum láthatatlan,
ibolyántúli részéhez tartozik. Honnan származnak az Arcetípusok, vagy õsképek?
Eredetüket nem lehet másképpen megmagyarázni,
csak ha feltételezzük, hogy ezek az emberiség állandóan
megismétlõdõ tapasztalatainak a lecsapódásai.
Bizonyos archetípusok már az állatoknál is
elõfordulnak, tehát az élõ szervezet sajátosságai
közé tartoznak, vagyis az élet kifejezõdései.
Az Archetípusok nemcsak állandóan megismétlõdõ
tipikus tapasztalatok bevésõdései, hanem a tapasztalat
szerint olyan erõk vagy tendenciák is, amelyek
ugyanilyen tapasztalatok megismétlésére irányulnak.
Ha ugyanis egy archetípus az álomban, a fantáziában
vagy az életben feltûnik, sajátos "befolyást"
vagy olyan erõt hoz magával, amely numinózusan, azaz
megbûvölõen vagy cselekvésre ingerlõen
hat. Archetípusos álmok:
Az álomlátó személyes élettörténetének,
helyzetének összefüggéseire valamely konkrét
ponton célzó álmoktól eltérõen
az archetípusos álmok személyfölötti természetûek.
Míg a kompenzatív álmok s az összes többiek,
amelyek személyi tapasztalatokat tükröznek, az álomgazda
személyével értelmezhetõk, ez az archetipikus
álom esetében nem lehetséges. Az archetípusos
álmok, amelyeket más kultúrákban nagy álmoknak
is neveznek, különösképpen mély mély
benyomást keltenek, s nemritkán költõi formájúak
és szépségûek. Életünk fontos átmeneti
szakaszaiban jelentkeznek (mint pl. a serdülõkorban, életünk
delén vagy a halállal szemközt). Többnyire idegenszerûnek
élik meg az emberek az ilyen archetipikus álmokat, nem tudván
azokat élettörténetük összefüggéseibe
beilleszteni, sem pedig képzettársításaik
segítségével maguk megfejteni. Az archetípusos
álmok további ismertetõjegye a lebilincselõ
hatás és a bennük kifejezõdõ képek
és szimbólumok: mesékbõl, mítoszokból,
vallásokból s az emberiség más személyfölötti
hagyományaiból. A Biblia tele van ilyen álmokkal
és álomfejtésekkel. Az archetipikus álmok
a kollektív tudattalanból erednek. Ez a személyes
tudattalannál mélyebb réteget jelent. Az Archetípusok a Kvadromatika szemszögébõl:
Úgy tûnik, az Archetípusok elsõdleges meghatározó
szellemi alapformák, a Morfogenetikus Mezõ objektumai. Ez
az a pont, ahol a szellemvilág be tud hatolni az anyagi világba.
Az Archetípus nem más mint egy Bozon-kondenzátum,
amely kényszerítõ erõvel hat mindenre, amiben
rokon rezgés van. Ha az alvó személy alvás
közben metastabil kritikus állapotba kerül, az ilyen
bozonkondenzátumok nyaláboló erõvel hatnak
az álomra, és úgy mûködnek mint a túlhûtött
folyadékba dobott pici kristálymag: az egész folyadék
eköré a mag köré kristályosodik, a mag
uralkodó, meghatározó erõvé válik.
A kristályrács úgy épül fel, hogy az
atomtörzsek szabályos rendbe tömörülnek, és
az elektronok mint egy folyadék töltik ki az atomok közti
teret. Ebben az elektronfolyadékban kvázirészecskék
és gerjesztések terjedhetnek. Általánosabb
értelemben kristályrácsot alkot minden olyan anyaghalmaz
és csoportosulás, amely nagyjából egyforma
egyedekbõl áll. Nos, az emberiség pont ilyen csoportosulás!
Nem kell hogy egyedei szabályos térbeli rendben helyezkedjenek
el. A társadalmi rend épp elég ahhoz, hogy az emberiség
esetében is kialakuljon afféle belsõ bozon-kondenzátum,
amely hasonló az elektronfolyadékhoz. Ez éppen a
kollektív tudattalan! Az élõvilág bármely
más faja is ilyen, sõt az élõhelyekbe, ökoszférába
tömörülõ élõvilág egésze
is ilyen bozonkondenzátum! Ennek neve: A Lények Egyetemes
Közössége. A buddhista részvét e közösség
minden tagjára kiterjed. A Kollektív Karma Tükrében
minden lény ugyanannak az egyetemes mintának a tükörképe:
Isten tükörképe! Ezt jelenti az, hogy Isten az embereket
a saját képére és hasonlatos-ságára
teremtette. És nemcsak az embereket, de minden lényt! Ez
a Lények Egyetemes Közössége egyfajta Bio-Internet:
a puszta léténél fogva minden lény kapcsolatban
áll vele, és ezen keresztül tudnak az egyes lények
tõlük idõben és térben távoli
eseményekrõl értesülni. Ez a telepátia,
a tisztánlátás, az extraszenzoriális érzékelés.
Matematikailag igazolható, hogy a morfogenetikus Pszi-térben
minden olyan dolog szoros kapcsolatban áll egymással, amelyeknek
azonos a struktúrája, belsõ mozgásformája,
vagyis rezgésspektruma. Aki tanult Fourier-analízist, az
tudja, hogy az azonos rezgésszerkezetû hullámcsomagok
a frekvenciatérben akkor is közel vannak egymáshoz,
ha a térben fényévek választják el
õket. A térbeli távolság csupán egy
fázistényezõt jelent. Nos, az élõlények
ilyen hasonló rezgésszerkezetû dolgok. Ez a legszembeötlõbb
az azonos fajú egyedek közt, de egy bizonyos értelemben
már az élõ jelleg puszta ténye elég
egy ilyen összekapcsolódáshoz. Ezért a valóságban
nem létezik abszolút magány. Az ember egy sziklabarlangba
befalazva sincs egyedül: sorsa az egyetemes emberiség sorsa,
gondolatai, érzései, vágyai és szenvedései
az emberiség közös tulajdona. Ha kigondol valami nagyszerût
és rögtön utána meghal, az a gondolat kilép
a fejébõl és elterjed a világban! Minden ember sorsában van valami archetipikus, mitológiai,
örök érvényû. Minden ember találkozik
a szentséggel, minden ember betölt valami isteni tervet. Ki
a szerelemben, ki a munkájában, ki a halála módjában
éli meg az örökérvényût. Aki látja
a karma egészét, az látja, hogy a legegyszerûbb
ember élete sem üres pondrólét, hanem egy nagyszerû
eposz, és õ nemcsak egy szélben sodort porszem, de
valódi hõs: Naphérosz, aki bejárja a Nagy
Kör szárnyalásokkal és bukásokkal, felemelkedésekkel
és aláhanyatlásokkal teli útját. Hõs,
aki a csillagokból jött, és alámerült a
mélységekbe, hogy elhozza az Aranygyapjút, vagy a
Megváltó Elixírt. Szinte minden nagy tudós
beszámol errõl az élményrõl: úgy
érzi hogy nem volt egy szikra választása se, mintha
égi erõk vezették és irányították
volna. Ki volt jelölve a pályája, mint a csillagoké.
És ez mégse valami determinisztikus, fatalista sors, ahol
se szabadság, se választás, hanem ellenkezõleg:
ez a Választott Út, amely az egyéni szabadság
legteljesebb kifejezõje. Mert ha megkérdeznék tõled,
hogy mit tennél ha teljesen, igazán szabad lennél,
nemde te is azt válaszolnád hogy segíteni akarod
a szenvedõket, a bukottakat, az esélyteleneket? A szabadság
az, hogy segíthetek. A szabadság az, hogy szebbé
tehetem ezt a sokat szenvedett Földet. A szabadság az, hogy
nem vagyok arra átkozva, hogy tétlenül tûrjem
a démonok tombolását, a Gonosz rémuralmát,
hanem tehetek valamit, ha picit is, hogy részese lehetek egy nagyszerû
és fenséges, szinte mitológiai szintû Harcnak,
és beszállhatok, Isten oldalán, aki azt ígérte:
Ha meghalsz ebben a harcban, tied a mennyország, ha pedig gyõzöl,
tied a Föld. Boldog az a Harcos, akinek ily harc jut osztályrészül,
a mennynek önként kínálkozó, nyitott
kapuja gyanánt!
Nekem is voltak gyönyörû álmaim. Sírás
fojtogatott, de nem a bánattól hanem az örömtõl.
Szinte azt kérdeztem: Mivel érdemeltem ezt ki? Ezeket az
álmokat Atahori álmoknak nevezem. Atahorika Govanna az Eljövendõ
Örök Haza, a Tündöklõ Fény Hona, egy
olyan hely, amit csak a mesék és mítoszok nyelvén
lehet leírni. Fennség és tisztaság, mûvészet
és Isten közelsége. Ahol nem hit, hanem tapasztalat
mindaz, amit a vallások vagy a mondák elmesélnek.
Talán ilyesmi lehet Krishnaloka, Szambála, Agartha.
Van valami, amit így nevezek: A Kettõs Találkozás
Elve. Ez azt jelenti, hogy van egy örök, halhatatlan lélek,
amely testrõl testre vándorol, és legbelsõ
lényegében nem változik. És van egy Örök
Gyermek, aki az idõbõl visszafele jön. Õ is
örökkévaló, õ se változik. De amikor
a kettõ találkozik, megszületik a földi lény,
aki halandó és múlandó, mégis magában
hordozza az istenit, méghozzá két értelemben
is: Õ az Örök Isteni Lélek, és õ
az Örök Isteni Gyermek. A szülõ, aki imádja
a gyermekét, valójában Istent imádja. Egy
valódi Isten reinkarnációját ápolja
és gondozza, készíti elõ isteni feladatának
betöltésére. Aztán a gyerek felnõ, és
már nem gyerek. Az Isteni Gyermek búcsút vesz tõle
és továbblép. Most õ egy ifjú, szintén
isteni lény, akiben megtestesül a Szerelem, amely szintén
isteni princípium. Õ Rómeó, õ Júlia,
benne testesül meg mindama csoda, amit a szerelmesek évezredeken
át átéltek. Ez is archetipikus jelenség. Aztán
az ifjúból felnõtt lesz, és ahogy halad elõrefele
az idõben, úgy jönnek vele szembe a felnõttkor,
a középkor, majd az öregkor örök megtestesülései.
Találkoznak, egy kicsit elidõznek, majd továbbhaladnak,
kiki a maga útján.
Drágalány (az unokahúgom) gyerekkori szokása
volt, hogy minden órától elbúcsúzott,
és minden új órát üdvözölt.
Valahogy így: Most búcsúzom tõled 4 óra,
köszönöm hogy velem voltál, nagyon jó volt
veled. Üdvözöllek, 5 óra, köszönöm
hogy eljöttél, úgy örülök neked!
Lehet ennél szebben kifejezni az idõ lényegét
és mély átélését? Ilyen csodát
is csak gyerektõl kaphat az ember. Vajon hány ember van,
aki ilyen örömmel üdvözli élete óráit,
napjait, eseményeit és megpróbáltatásait?
Aki mélyen átéli hogy a mindennapok bajai nem egy
gonosz isten szívatásai, hanem egy nagyszerû folyamat
állomásai? Mert minden a hozzáállásunktól
függ. Az események csak tükrök. Minket mutatnak,
ha jól, ha rosszul. Akkor szép az életünk, ha
Isten derûje ragyog minden pillanatunkon, az Örökkévalóság
fénye aranyozza be, és emeli ki a szürke hamuból. |
|